Mijn ouders wonen in Zeeland en ik ben ver weg gaan wonen… Nooit echt een probleem geweest, maar nu ze op leeftijd zijn had ik graag gewild dat de barriere wat minder groot was.

Tijdens het zonnige weekend van hemelvaart zijn we met de rein van Amsterdam naar Vlissingen gereisd. De hele weg was het spannend of we nog een OV fiets konden bemachtigen. We troffen het: net niet de laatste!

Daarna over met de boot van Vlissingen naar Breskens (2×2 euro extra voor het meenemen van de fiets) en de weg naar huis fietsen voelde net als vroeger: door de groene akkers met de zon op ons hoofd en fluitende leeuweriken. Een heerlijk ritje. Alleen moet je als fietser eerst een Google-studie maken van de kaart: Bij Kruisweg kun je met je fiets niet zomaar meer de Nozemansweg op. Dus extra kilometers heen of weer? om t even; terug naar Schoondijke en via de B-weg of door naar Oostburg en terug richting Schoondijke…

Pap en mam hadden de gordijnen dicht want het was zo warm. Voor ons was het een van de eerste mooie dagen dat we van het weer konden genieten en we waren liever buiten dan binnen. Na koffie en taart op tijd terug naar de boot.

Wat een pijnlijke ervaring, we dachten op tijd vertrokken te zijn maar al een half uur voor vetrek bleek dat de boot vol zat. Door het mooie weer en het lange weekend was het druk. Als voetganger inchecken was geen optie, en fiets achterlaten kon niet want die hadden we gehuurd van de NS. Jaap fietste even naar het dorp om een drankje te halen en we hadden een gezellig gesprek met lotgenoten. Omdat het nog laagseizoen was moesten we echt 1,5uur wachten…

Na aankomst van de boot wilden we de OV-fietsen inleveren: bekijk maar toerist wat je met die fiets doet: geen instructie, de stalling was OP SLOT. Geen briefje hoe je dan de sleutel in moest leveren. Dus op hoop van zegen fiets tegen de muur en sleutel in de (juiste?) brievenbus. Ook hier waren wij niet de enige gedupeerde toeristen. We baalden er zo van dat we besloten nog even van het mooie weer te genieten en zijn bij de stationsrestauratie op het terras gaan zitten. De reis terug met de trein verliep prima.

Eind van de zomer brak mijn vader zijn heup, toen wij op bezoek waren. Helaas heeft hij drie maanden in de seniorenkliniek moeten doorbrengen, maar afgelopen week mocht hij dan eindelijk naar huis! Zondag namen we de trein van Amsterdam naar Vlissingen. Jammer genoeg niet rechtstreeks, een met een half uur om over te stappen op station Rotterdam: dat is gelukt. Het zou droog blijven dus we zouden net als met hemelvaart gaan fietsen. Toen we Zeeland naderden met de NS-app gecheckt: 30 fietsen beschikbaar. ’t Was koud dus we verwachten geen tekort aan Ov fietsen. Onderweg retourtickets met fiets geboekt voor de boot. Aangekomen op het station bleek dat de fietsenstalling dicht was: GEEN ov-fiets. laagseizoen op zondag dicht. De conducteur opperde doodleuk om dan een fiets te regelen in Middelburg of Goes… We zijn zonder fiets ingecheckt als voetganger. Kaartje simpel omzetten kon niet; online gekocht dan zoek je het ook maar online verder uit. Meteen per mail afgehandeld in de hoop dat het de maandag, de dag erna zou worden teruggeboekt. Dinsdag een printje gemaakt van de dubbele betaling en nogmaals gemaild. Het antwoord kwam dat het zou worden teruggestort. Er werd niet aangegeven of dat meteen in orde gemaakt zou worden. Vandaag is het nog niet teruggeboekt. Dus even in de gaten houden.

De OV fietstocht op zondag ging niet door. Pap kon ons nog niet ophalen omdat ie nog niet mobiel genoeg is om te rijden. Dan maar een taxi vanaf Breskens. 10 kilometer, dat moet te doen zijn. Vraagt de chauffeur 30 euro. Amai: ik had op internet een tarief gezien voor een dorp wat verder weg ligt dan het huis van mijn ouders van 15 euro. Dat leek me redelijk, slechts 100% duurder. Zegt de chauffeur: ja 2,50 per kilometer 12 kilometer. tjesus man: onderweg amper verkeer en verder geen oponthoud en dan 30 euro: ik heb niet zo vriendelijk bedankt en gezegd dat we dan geen gebruik meer zullen maken van de taxi in de toekomst. Ik heb ‘m later ge-appt en gevraagd of hij een deel terug wil storten. Dat heeft ie niet gedaan. Welkom toerist… 0653780822 taxibedrijf de Zwart Breskens NIET aanbevolen. Het was ook maar 10 kilometer, en geen 12 kilometer.

Het was wel fijn om mijn vader en moeder weer samen thuis te treffen. (ze zijn al meer dan 60 jaar getrouwd!) Gelukkig wilde mijn volwassen neefje ons naar de boot brengen, deze keer niet te druk op de boot en de rest van de reis liep voorspoedig (oponthoud op het traject bij Leiden konden we vermijden door in Rotterdam op de sneltrein te stappen met toeslag, zelf uitgevonden, conducteur zei niets)

Het is relaxt om met het openbaar vervoer te reizen: je kunt onderweg lezen en slapen. Wel jammer dat de dienstregeling op zondag minder is dan door de weeks, want zo het is wel echt een lange reis.

Maar Zeeland doe wat aan GASTVRIJ onthaal aub: doe wat minder kortaf in de mededelingen op de Westerschelde-ferry, behandel je reizigers niet als gevangen of vluchtgevaarlijke mensen met de die akelige zwarte hekken om de mensenmassa te stroomlijnen. Zorg dat iedere voetganger of fietser mee kan (fietsen ophangen? verdubbel je capaciteit) Geen gedoe over omzetten van tickets maar meteen afhandelen en hou op met VOL=VOL: Vervoer je klanten vriendelijk en op tijd. Kijk naar het weer: goed weer, meer reizigers. Maak een ov-fiets vriendelijk leen systeem 24u per dag gekoppeld aan de OV kaart, ook graag Ov-fietsen in Breskens dat scheelt 2×1 euro voor een fietsretour en in het hoogseizoen meer. Pas fietspaden aan, verkoop koud bier bij de boot in bresjus. Installeer aub een teller taxi-chauffeur de Zwart, of was het ritje zwart?

Zeeland is zo gek nog niet als de zon schijnt en de wind gaat liggen, het weer kun je niet kiezen. Wel eigen keuze is gastvrij onthaal, het kan een stuk aangenamer voor bewoners en gasten!